Waarom ben je leraar geworden?
‘Ik ben op 12-jarige leeftijd al begonnen als sportdocent met het geven van training aan de jongste voetballertjes. Dat beviel me zo goed dat ik na de mavo de opleiding mbo sport & bewegen ben gaan doen en vervolgens de academie voor Lichamelijke Opvoeding. Na het behalen van mijn diploma heb ik drie jaar in het basisonderwijs gewerkt en heb ik in augustus 2023 de overstap naar het middelbaar onderwijs gemaakt.
Ik geloof dat als je tot je 18e veel sport, je gestimuleerd wordt om gezonder te leven. Scholen hebben een belangrijke taak om dit vroeg bij te brengen. Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen veel bewegen. Vaak is de Playstation interessanter.
Ik probeer in te spelen op trends en interesses van leerlingen en pas mijn lessen daarop aan. Zo probeer ik hen aan te moedigen om een actieve levensstijl te volgen. Veel TikTok- en Instavideo's kunnen snel interesse wekken en ik baseer daar oefeningen op. Bijvoorbeeld bewegen op muziek, maar ook video's die leerlingen zien van influencers (andere gymdocenten) maken het makkelijk om hen enthousiast te maken.’
Waarom heb je voor Melanchthon Mavo Schiebroek gekozen?
‘De school is sociaal, zowel voor leerlingen als docenten. Het is een kleine school en dat maakt het overzichtelijk. Het is belangrijk dat leerlingen en docenten elkaar kennen. Elke docent kent de leerlingen en vice versa. Dat geeft mij een heel fijn gevoel. Ik heb een zeer fijne ontvangst in het team ervaren. De directeur en collega's zijn zeer betrokken en willen dat nieuwe collega's zich op hun gemak voelen. Zo krijgt bijvoorbeeld iedere nieuwe docent een coach aangewezen, die je wegwijs maakt in de dagelijkse gang van zaken op school.’
Is het wat je verwachtte in het voortgezet onderwijs?
‘Zeker! Ik zeg altijd tegen mensen: “de overstap naar het VO is de beste stap tot nu toe in mijn carrière." Leerlingen zijn logischerwijs ouder en zelfstandiger in het voortgezet onderwijs. Nu kan ik meer op hun niveau praten en begrijpen ze mijn uitleg sneller. Dit zorgt ervoor dat ik sneller aan de slag kan met de leerdoelen. Ik wilde graag extra taken en ben ook mentor van een paar leerlingen. Op deze school mogen leerlingen in het examenjaar kiezen wie hun mentor wordt. Dat is vrij uniek. Nu ben ik mentor van twee leerlingen, maar waarschijnlijk volgend jaar meer. Het zorgt ervoor dat ik naast het lesgeven mijn werkterrein verder kan verbreden.’
Wat zeggen leerlingen als we ze vragen wat voor docent je bent?
‘Leerlingen zeggen dat ik rechtvaardig en chill ben. Ik kan ze op hun plek zetten als dat nodig is, maar ik wil niet autoritair zijn. Ik ontdek zelf hoe dingen werken en leer ook van de leerlingen hoe dingen op school werken.’
Waar krijg je de meeste energie van?
‘Als ik zie dat leerlingen plezier hebben in wat ik aanbied en sterker worden op sociaal en sportief gebied. Het sociale aspect krijgt veel aandacht in mijn lessen.’
Wat is je grootste uitdaging in je baan?
‘Het is een uitdaging om maatwerk te leveren. Het is mijn eerste jaar hier op school, dus ik oriënteer en observeer veel. Hierna kan ik me meer gaan richten op het individu. Het mentorschap vind ik ook een leuke uitdaging: hoe begeleid je een leerling naar het examen en diploma? Na de kerstvakantie start ik ook als mentor van een eerste klas in duaal mentorschap. Ter vervanging van een collega die met zwangerschapsverlof is, pak ik dit samen met de onderbouwcoördinator op, zodat ik me ook op dat vlak kan ontwikkelen.’
Waar sta je over vijf jaar?
‘Nog steeds in de gymzaal, waar ik volledig de kneepjes van het vak ken. Van daaruit kan ik doorgaan met het helpen van leerlingen en goed functioneren in het schoolteam. Voorlopig kan ik al mijn energie kwijt in de gymzaal.’
Heb je tips voor nieuwe docenten?
‘Verdiep je vooral in de behoeften van de leerlingen. Combineer dat met het vakplan dat al bestaat. Je hoeft niet alles zelf te bedenken, er zijn online veel leuke lessen te vinden. Ervaar het gewoon, geef de lessen en soms zul je falen, maar sta op en ga verder. Leerlingen zeggen waar het op staat en daar word je sterker van.’