Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer te weten komen over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Erika Troost, onderwijsassistent

Homepage Collega's aan het woord Erika Troost, onderwijsassistent

Een aantal jaar geleden maakte Erika, die ooit in het kappersvak zat, een onverwachte overstap naar het onderwijs. Wat begon als een tijdelijke vervanging op een vmbo-school groeide uit tot een passie voor het lesgeven. In dit interview vertelt zij over haar route naar Penta Oude Maas, haar gevarieerde takenpakket en waar ze de meeste energie uit haalt.

Hoe ben je bij CVO terechtgekomen en wat maakte dat je voor Penta Oude Maas hebt gekozen?

‘Jaren geleden werd ik gevraagd om als invaller praktijklessen haarverzorging op een vmbo-school te gaan geven. Ik kwam uit het kappersvak en gaf al wel trainingen aan kappers, maar ik had verder nog helemaal geen ervaring in het onderwijs. Ik ben toen dus echt in het diepe gesprongen. Wat oorspronkelijk bedoeld was als een tijdelijke vervanging van drie maanden, groeide uit tot een jaar omdat het zo'n goede match bleek.
Hierna heb ik nog een tijdje bij een groothandel gewerkt, maar ik ontdekte dat mijn hart toch echt in het onderwijs lag. Met slechts één jaar ervaring en zonder formele onderwijsbevoegdheid solliciteerde ik bij verschillende scholen en werd ik tot mijn verbazing op diverse plekken aangenomen als onderwijsassistent. Uiteindelijk heb ik voor Penta Oude Maas gekozen, waar ik nu vier jaar met veel passie en plezier werk.
Wat me bij Penta aansprak, was het warme gevoel zodra ik het gebouw binnenkwam. De goede sfeer en het feit dat ik vlakbij woon, hebben zeker geholpen bij mijn keuze. Het eerste jaar komt er veel op je af, alles is nieuw en je moet veel leren. Ik wilde daarna wel zo snel mogelijk mijn bevoegdheid gaan halen en ben gestart met de opleiding tot leraarondersteuner. Dit ging me vrij goed af en inmiddels ben ik alweer bezig met mijn volgende opleiding, weer een stapje verder, namelijk instructeur.’

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘Als onderwijsassistent op het vmbo zorg & welzijn voor zowel onder- als bovenbouw is geen dag hetzelfde. Ik fungeer als een manusje-van-alles, waarbij ik assisteer bij diverse lessen zoals EHBO, omgaan met een hoog/laag bed, sport & bewegen en receptievaardigheden. Daarnaast geef ik zelfstandige lessen in haarverzorging en huishoudelijke keuken, vakken die mij nauw aan het hart liggen.
Naast mijn taken als onderwijsassistent krijg ik ook alle ruimte om extra taken op te pakken. Zo zit ik bijvoorbeeld in de commissie voor het organiseren van de werkweek en word ik betrokken in het meedenken over het onderwijsaanbod. Dit zorgt ervoor dat ik me echt gewaardeerd voel.’

Wat geeft je de meeste energie?

‘De interactie met de doelgroep is fantastisch. Je bouwt een leuke band op en komt in gesprek met de leerlingen. Soms vertrouwen ze je persoonlijke verhalen toe, wat bijzonder is want dan voelen ze zich echt veilig bij je. Daarnaast vind ik het heel fijn om echt een volwaardig onderdeel te zijn van het team en mee te kunnen denken. Ik ben een ondernemend type en krijg hier ook alle ruimte voor.’

Waar sta je over vijf jaar?

‘Als mijn instructeursopleiding is afgerond, wil ik me blijven ontwikkelen. Zo wil ik bijvoorbeeld een EHBO-cursus gaan doen. Verder hoop ik door te groeien tot instructeur, me verder te specialiseren en meer zelfstandig praktijklessen te gaan geven.’

Heb je tips voor onderwijsassistenten?

‘De doelgroep moet je echt aanspreken. Je moet pubers leuk vinden en de passie hebben om kennis over te dragen. Het onderwijs biedt dan heel veel mogelijkheden en diversiteit in verschillende richtingen. Je leert in de praktijk het beste hoe je met leerlingen om kan gaan. Iets wat ik heb geleerd en nu anders aanpak is leerlingen eerst zelf iets te laten uitzoeken voordat ik het oplos.’