Waarom heb je voor een baan in het onderwijs gekozen?
‘Ik vind het prachtig om mijn passie voor de Duitse taal en Duitsland over te brengen op leerlingen. Ik ben nu een jaar werkzaam bij Penta Scala Molenwatering, na een periode van vier jaar buiten het onderwijs te hebben gewerkt. Mijn onderwijsreis begon toen ik op 18-jarige leeftijd aan de lerarenopleiding Duits begon en op 23-jarige leeftijd mijn diploma behaalde. Ik voelde me destijds vrij jong en wilde graag nog verder studeren. Dat leidde tot een master Nederland Duitsland studies, deels in Nijmegen en deels in Münster, Duitsland. Na een jaar bij een Duitse organisatie te hebben gewerkt, ontdekte ik dat een kantoorbaan niet bij me paste. Het begon te kriebelen om les te gaan geven.’
Hoe ben je bij CVO terechtgekomen en wat maakt dat je voor deze school gekozen hebt?
‘Iemand die ik ken benaderde me voor de vacature docent Duits bij Penta Scala Molenwatering. Na een positief gesprek met de directeur ben ik in januari 2023 begonnen als tweedegraads docent Duits, waar ik lesgeef aan de onderbouw in jaar twee en drie. Penta voelde sowieso goed voor mij, omdat ik zelf op Scala Rietvelden de havo heb gedaan. Daarnaast heb ik tijdens mijn lerarenopleiding ook gewerkt bij Penta Oude Maas, wat al een band creëerde. Scala Molenwatering ervaar ik als een fijne school, niet te groot, met leuke collega's en een ontspannen sfeer.’
Hoe zouden jouw leerlingen jou omschrijven als docent?
‘Leerlingen beschrijven me als aardig, geduldig en enthousiast. Onlangs vertelde een leerling zelfs dat Duits een van zijn favoriete vakken is! Dat geeft me echt een goed gevoel.’
Waar krijg je de meeste energie van?
‘De energie komt vooral uit goede gesprekken met leerlingen. Als mentor van 2 havo en als persoonlijk begeleider in het zorgteam voer ik nu andere, diepgaande gesprekken met kinderen. Ook haal ik veel voldoening uit het verzorgen van lessen waarbij de leerdoelen worden behaald. Aangezien ik zowel in Nederland als Duitsland heb gewoond en gestudeerd, kan ik veel delen vanuit mijn eigen ervaringen daar. Dit zorgt ervoor dat de lessen aansprekender worden. Ik vind het mooi om leerlingen te laten zien dat Duits studeren een uitstekende keuze is, vooral voor degenen die geïnteresseerd zijn in geschiedenis, maatschappijleer of talen.’
Welke ambities heb je nog?
‘Ik zou graag een uitwisseling willen organiseren met een Duitse school en een eerstegraads opleiding willen volgen, zodat ik met leerlingen kan doorgroeien naar de bovenbouw. Ook wil ik mijn rol als persoonlijk begeleider verder ontwikkelen en stagiaires begeleiden van de lerarenopleiding Duits.’
Heb je nog tips voor andere docenten?
‘Probeer positief naar dingen te kijken en zie elke dag als een nieuwe kans. Kijk naar het glas als halfvol in plaats van halfleeg. Vraag hulp of tips aan collega's op momenten dat dingen niet lekker lopen. Je staat er niet alleen voor.’