Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer te weten komen over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Marieke van der Hout, adjunct-directeur

Homepage Collega's aan het woord Marieke van der Hout, adjunct-directeur

Marieke begon haar loopbaan als docent beeldende vorming en staat nu als startend adjunct-directeur aan het roer bij Comenius Krimpen. Ze deelt hieronder haar ervaringen en uitdagingen, maar ook wat haar energie geeft in haar leidinggevende rol.

Hoe is je loopbaan tot nu toe verlopen, welke stappen heb je gezet?

‘Ik heb 12 jaar als docent beeldende vorming op een kleine school gewerkt. Daar pakte ik steeds meer taken erbij, omdat ik het leuk vind om verantwoordelijk te zijn voor meer dingen dan alleen lesgeven. Na het volgen van een training bij mijn vorige werkgever ontdekte ik mijn affiniteit met leidinggeven. Ik heb er toen bewust voor gekozen niet op dezelfde school door te groeien, maar op zoek te gaan naar een andere omgeving. Zo belandde ik bij Comenius Krimpen, een jonge school die veel bezig is met onderwijsvernieuwing en met een visie die nauw aansluit bij de mijne. Ik heb nooit spijt gehad van de overstap; er was direct een klik met Mark (directeur van o.a. Comenius Krimpen) en ik voelde zijn vertrouwen in mij. Ik spring graag in het diepe en leer dan van de dingen die in de praktijk op me afkomen. Dat is hier zeker gelukt!’

Hoe heeft CVO je ondersteund bij je loopbaan binnen de organisatie?

‘De ondersteuning vanuit CVO is erg belangrijk geweest. Zowel mijn directeur als een externe coach hebben me vanaf het begin begeleid, wat essentieel was gezien mijn nieuwe rol. Dit heeft mij fijne inzichten gegeven over bijvoorbeeld mijn drijfveren en teamdynamiek. Momenteel volg ik de opleiding “Lerend Leiderschap”. Deze opleiding is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking tussen CVO en NSO/CNA. Verschillende facetten van leiderschap in het onderwijs komen aan bod. Het is een mooie afwisseling tussen theorie en praktijk. Leidend hierin is je eigen ontwikkeling en welke leerdoelen jezelf stelt. De opleiding biedt waardevolle reflectiemomenten en vergroot mijn interne netwerk binnen CVO. Daarnaast is het fijn om soms even afstand te nemen van de dagelijkse omgeving en met een helikopterview te kijken naar ons team, onze doelen en mijn rol als leider.’

Wat maakt Comenius Krimpen uniek?

‘De kracht van onze school ligt in de kleinschaligheid. We hebben een enthousiast en betrokken team en er heerste een fijne en veilige sfeer in de school. Wij kijken verder dan cijfers; de mens staat hier echt centraal. Daarnaast werken we samen met het team aan doelen die ervoor zorgen dat ons onderwijsaanbod nog beter aansluit bij de leerlingen. Innoveren en aandacht voor de leerling en collega vind ik belangrijk en passen bij mij als persoon en leidinggevende.’

Wat was/is de grootste uitdaging voor jou?

‘Binnen Comenius Krimpen zijn we bezig met de introductie van leerdoelgericht onderwijs en dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Het vereist namelijk een verandering in mindset bij collega’s, waarbij de methode niet langer leidend is maar een hulpmiddel. Mijn persoonlijke uitdaging ligt in het vertragen en leren loslaten, om een lerende organisatie te creëren met meer verantwoordelijkheid voor docenten.’

Waar krijg je de meeste energie van?

‘Mijn energie haal ik uit gesprekken met leerlingen en collega’s. Kinderen echt iets meegeven voor de toekomst, daar word ik blij van. Een blij gezicht in de school, een fijn team dat samen vooruitgaat, dat is waar ik voldoening uit haal.’

Waar sta je over vijf jaar? Wat zijn je ambities nog?

‘Vooruitkijken blijft lastig, maar ik overweeg mogelijk een rol als directeur op lange termijn. Verandermanagement vind ik ook heel boeiend en ik zie mezelf wellicht ook in een adviserende rol richting scholen, gebaseerd op mijn eigen praktijkervaring. Verder staat de bouw van een nieuwe school op de agenda, wat mijn creatieve hart natuurlijk sneller laat kloppen. Over 5 jaar moet die school er staan, dus het is onwijs gaaf om hier nauw betrokken bij te zijn. Ik ben nog lang niet klaar op Comenius Krimpen!’

Heb je een tip voor andere leidinggevenden die doorgroeien vanuit een docentrol?

‘Blijf nieuwsgierig en wees niet bang om fouten te maken. Ga in gesprek, luister naar anderen en neem de tijd om je visie niet direct op te dringen. Leer door te doen en soms uit je comfort zone te stappen’, dat heeft voor mij goed gewerkt.'