Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer te weten komen over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Nina Baks, zij-instromer docent Nederlands

Homepage Collega's aan het woord Nina Baks, zij-instromer docent Nederlands

Nina koos na twaalf jaar basisonderwijs voor een nieuwe uitdaging bij Portus Groene Hart. Hier werkt zij via een zij-instroom traject als docent Nederlands. Ze ervaart hier de voordelen van een persoonlijke aanpak en flexibiliteit in lesuren als moeder van jonge kinderen. Nina deelt haar ervaringen, uitdagingen en tips voor zij-instromers in het onderwijs.

Wat is je achtergrond en wat heeft je doen besluiten om in het onderwijs te gaan werken?

'Mijn vader, die trainingen voor ambtenaren ontwikkelde, heeft mijn liefde voor onderwijs met de paplepel ingegoten. Thuis speelden we leerspelletjes en voor het slapengaan vertelde hij zelfbedachte kinderverhalen om onze woordenschat te verbreden. De keuze voor de pabo lag dan ook voor de hand. Na twaalf jaar met plezier in en om het Rotterdamse basisonderwijs te hebben gewerkt, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Via een goede kennis ontdekte ik de voordelen van het voortgezet onderwijs en toen ben ik me gaan verdiepen in de mogelijkheden van een zij-instroomtraject.’

Hoe ben je bij CVO terechtgekomen en wat maakt Portus Groene Hart bijzonder voor jou?

‘Ik werd gewezen op een vacature docent Nederlands bij Portus Groene Hart. De filosofie van CVO sprak me aan en daarnaast was de locatie heel dicht bij mijn huis. Het is een school die midden in de samenleving staat, met persoonlijke en leerlinggerichte aanpak. Het voelt als een fijne plek. Nadat ik op gesprek ben geweest, was ik direct enthousiast en besloot ervoor te gaan. Een bijkomend voordeel van werken in het voortgezet onderwijs is de flexibiliteit in lesuren, wat voor mij als moeder van twee jonge kinderen ideaal is.’

Je maakte de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Hoe was dat?

‘In het schooljaar 2022-2023 ben ik voor mijn gevoel in het diepe gesprongen. Een mentoraat in de brugklas en het lesgeven aan verschillende groepen was soms pittig. Het was even mijn plek zoeken. Al is het lesgeven niet nieuw voor me, het voelt toch echt als een hele andere baan.'

Lesgeven, studeren en een jong gezin is een uitdagende combinatie. Hoe organiseer je dat allemaal?

‘Heel goed plannen. De dagen vliegen voorbij en er gebeurt veel maar ik geniet van de dynamiek. In september 2023 ben ik naast het lesgeven ook gestart met mijn studie en daarom heb ik dit schooljaar aangepaste taken als zij-instromer. Ik heb geen mentoraat, zodat ik me meer op het vak Nederlands kan richten. Ik heb gekozen om via NCOI te studeren, vanwege de flexibiliteit qua colleges en indeling van mijn studietijd. Doordat ik al ervaring heb in het basisonderwijs heb ik een aantal vrijstellingen en een aangepast programma. Mijn persoonlijke doel is om mijn opleiding dit schooljaar in één jaar af te ronden.’

Wat geeft jou de meeste energie in jouw baan?

'Ik vind het geweldig om met taal bezig te zijn en me te verdiepen in de belevingswereld van de kinderen en op deze manier mijn passie over te brengen. Daarnaast is het contact met collega’s ook echt heel belangrijk voor mij. Verbinding maken met elkaar. Je werkt in het onderwijs om de leerlingen verder te helpen maar ook het contact onderling, het samenwerken en dingen samen bedenken is een groot onderdeel van mijn werkplezier.’

Heb je een tip voor andere zij-instromers?

‘Om een bekende regiogenoot te quoten: “You’ll never walk alone”. Schroom niet om je collega’s om hulp te vragen. Bij Portus Groene Hart staat gelukkig iedereen voor elkaar klaar en heb ik vanuit de sectie Nederlands een ervaren collega die mij begeleidt en waar ik altijd terecht kan met vragen. Zorg verder dat je kleine, haalbare doelen stelt en wees niet te kritisch naar jezelf. Werkplezier staat voorop. Tot slot: wees authentiek, want leerlingen prikken er zo doorheen als je niet jezelf bent.’