Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer te weten komen over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Rhoben Schop, startend docent Engels

Homepage Collega's aan het woord Rhoben Schop, startend docent Engels

Rhoben is een bevlogen startende docent die drie jaar geleden de sprong waagde naar het onderwijs. Na een carrière in de hotel- en evenementenbranche en een periode in de horeca vond hij zijn roeping als leraar. Hieronder vertelt hij over zijn keuze voor CVO, de uitdagingen van het vak en de valkuilen van een startend docent.  

Waarom heb je voor een baan in het onderwijs gekozen?  

’Na zeven jaar in de horeca en een leidinggevende rol besefte ik dat mijn passie lag in het coachen en andere mensen dingen leren. De overstap naar het onderwijs voelde dan ook als een natuurlijke keuze. Ik volg de deeltijdopleiding tot docent Engels aan de Hogeschool Rotterdam en hoop volgend jaar mijn diploma te halen. Naast mijn studie werk ik nu 0,8 FTE bij het Zuider Gymnasium. Het eerste jaar was pittig, maar inmiddels heb ik een betere balans gevonden. Het is heel fijn om wat ik tijdens mijn studie leer ook direct in de klas toe te kan passen.’ 

Hoe ben je bij CVO terechtgekomen en waarom heb je voor deze school gekozen?   

’Ik zocht een stageplek en ik hoorde positieve verhalen over het Zuider Gymnasium. De fijne sfeer en het type leerlingen spraken mij aan. Mijn eigen positieve ervaringen vanuit mijn schooltijd bij scholengroep Penta waren voor mij doorslaggevend om voor een CVO-school te kiezen. Het voelt als een plek waar ik kan groeien en de ruimte krijg om fouten te maken en te leren.’ 

Waar haal jij de meeste energie uit?

’De energie komt vooral van de leerlingen zelf. Ik geef les aan de onderbouw en dat is een bewuste keuze. Ik hou van het enthousiasme wat deze leeftijdscategorie met zich meebrengt en gebruik veel humor in de klas. Het is heel mooi om te zien hoe een groep leert en groeit.   Het gaat niet alleen om lesgeven, maar leerlingen benaderen me ook voor andere dingen. Zo heb ik bijvoorbeeld een klas vol met jongens, waarmee ik mijn passie voor gamen deel. Ze staan dan ook regelmatig aan mijn bureau om nieuwe games laten zien. Dat vind ik mooi.’ 

Wat is jouw grootste uitdaging als startend docent?  

’Mijn grootste uitdaging is om te leren omgaan met de druk die ik mezelf opleg. Als een les niet helemaal gaat zoals ik wil, laat ik me soms te veel beïnvloeden. Gelukkig krijg ik steun van collega's en mijn coach binnen het Zuider Gymnasium. Ze helpen me relativeren en herinneren me eraan dat het oké is om nog te leren en te ontwikkelen en dat niet alles in één keer goed hoeft te gaan.’ 

Welke valkuilen heb je als startend docent?  

’Het accepteren dat het niet altijd gelijk goed gaat, is een belangrijke les. We willen allemaal meteen perfect zijn, maar dat is niet realistisch. Het is een proces van vallen en opstaan en dat moet je kunnen omarmen.’ 

Welke tip zou je andere startende docenten mee willen geven?  

’Lesgeven is te leren, maar het vermogen om een connectie met leerlingen te maken moet naar mijn mening in je zitten. Leef je in hun belevingswereld. En wees niet te streng voor jezelf. Neem de tijd om te leren en geef op tijd je grenzen aan. Mijn leidinggevende speelt hierin een belangrijke rol door te benadrukken dat het oké is om soms nee te zeggen en op de rem te trappen. Dat besef zorgt voor een gezonde balans en groei, vooral in je beginjaren als docent.’