Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer te weten komen over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Tanja Donkersloot, beleidsadviseur kwaliteit & onderwijs

Homepage Collega's aan het woord Tanja Donkersloot, beleidsadviseur kwaliteit & onderwijs

Tanja, voormalig wiskundedocent, deelt graag haar carrièrepad met ons. Zij maakte namelijk de stap van leraar naar een functie bij de beleidsstaf van CVO.

Hoe ben je in deze baan terechtgekomen?

‘Ik ben mijn loopbaan als wiskundedocent gestart bij CC Henegouwen, dat later opging in een van de Melanchthon-scholen en heb daarnaast ook onderwijswetenschappen gestudeerd. Toen lesgeven niet meer de energie opleverde die ik zocht, ben ik in contact gekomen met het CVO Mobiliteitshuis. Na een rol als coördinator op school en de constatering dat dat toch niet de juiste uitdaging was, heeft het Mobiliteitshuis externe loopbaanbegeleiding voor mij ingeschakeld. Dit was heel fijn, omdat ik op deze manier meer inzicht kreeg in waar ik echt blij van werd, wat mijn kwaliteiten zijn en wat bij mij past. Sneller dan verwacht kwam toen de vacature van beleidsadviseur voorbij en ik heb deze kans direct met veel enthousiasme omarmd. Ondanks mijn gebrek aan ervaring voelde ik dat deze functie bij me paste.
De overgang van een schoolgebouw met vaste lessen naar een kantoorbaan was wennen, maar ik vind het zeker leuk. Als docent was ik gewend aan een vast rooster en contact met leerlingen. Nu is alles nieuw en dat is een uitdaging Maar het is ook een mooie kans om nieuwe dingen te leren en het onderwijs vanuit een andere invalshoek te bekijken.'

Hoe ziet een werkdag eruit?

‘Mijn werkzaamheden richten zich onder andere op het ontwikkelen van beleid voor basisvaardigheden. Hierbij focus ik me op digitale geletterdheid en rekenen, omdat dit goed aansluit bij mijn ervaring als wiskundedocent. Ook is er overleg met scholen, waarbij ik meedenk over verbeteringen in de kwaliteitscyclus of bepaalde beleidsonderwerpen. Daarnaast ben ik bezig met de aanbesteding van nieuwe leermiddelen en het verder vormgeven van het nieuwe Koersplan voor CVO.’

Wat is je grootste uitdaging in je baan?

‘Het is voor mij een uitdaging om mezelf de tijd te gunnen om dit nieuwe vak te leren. Hoewel iedereen zegt dat dit normaal is, vind ik het moeilijk om minder streng voor mezelf te zijn. Ik wil graag sneller vooruit. Het vertalen van mijn praktijkervaring naar concreet beleid en een kritische blik behouden, is een andere uitdaging. Ik wil graag dat mijn werk van betekenis is voor leerlingen en collega's op school en ik probeer mijn praktijkervaring zo goed mogelijk in te zetten om het beleid concreet te houden.’

Wat geeft je de meeste energie in jouw baan?

‘Ik haal energie uit de schoolbezoeken en zien wat er leeft op de scholen. En dit op een zo'n concreet mogelijk manier vertalen naar beleid, waardoor het ook echt werkbaar blijft en wordt voor de scholen.’

Hoe ben je ondersteund in je loopbaankeuze?

‘Ik ben erg goed ondersteund vanuit het CVO Mobiliteitshuis. Ze luisterden goed naar mijn wensen en speelden een belangrijke rol in mijn loopbaantraject. De duidelijkheid over mijn capaciteiten gaf me meer zekerheid tijdens het sollicitatieproces en heeft zeker geholpen in het feit dat ik ben aangenomen voor deze functie!’